onsdag 19 oktober 2011

Mål: lär dig uppskatta längder och avstånd
Materiel: Penna,linjal och måttband
Utförande: vi mätte och vi sprang gick och mätte längder
Gissa en sträckas längd: 1 arbeta med en eller flera kamrater. En i gruppen ritar några sträckor - med hjälp av linjal - på ett papper utan rutnät Check!
2 Diskutera först hur noggrant längden ska anges. uppskatta sedan hur lång linjalen är och för in resultatet i kolumnen för ¨för min uppskatning¨ 10 CM
3 mät därefter längden med linjal och skriv resultatet i kolumn för rätt längd och bestäm felet svar: 12,2 cm skillnad är 2,2 cm uppgift
nr uppskatning rätt längd felmarginal
1 75 cm 80 cm 5 cm
2 50 cm 52 cm 2 cm
3 40 cm 35 cm 5 cm
4 25 cm 25 cm 0 cm
5 1 m 1 m 0 cm
6 80 cm 55 cm 35cm
7 20 cm 21 cm 1 cm Anders ägde mest.
C 1 mät upp en sträck på 100 meter check!
2 gå sträckan i promenadtakt och räkna under tiden antalet steg, alternativt varje dubbelsteg. 57 steg 3 Räkna ut steglängden med två decimalers nogrannhet, dvs. steglängden anges i hela centimetrar 0,57
4 spring sträckan så fort du kan. räkna ut den nya steglängden diskuktera gärna skillnaden i svar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar